SY-Freedom-naar-Noorwegen.reismee.nl

8 - 16 september Helgoland - Vlieland

We kunnen maar niet genoeg krijgen van het eiland - hoppen. En.. eerlijk gezegd, van alle Waddeneilanden zijn de Nederlandse toch 茅cht het mooist, vooral de dorpjes erop.

We boffen, de zomer is gekomen! We hebben wel mooie dagen gehad, maar niet zo lang achter elkaar zo warm. Heerlijke temperaturen en milde (oosten) winden.We boffen ook met het tij. Hoogwater is vroeg op de dag. Op trajecten van zo'n 50 mijl = ca 10 uur varen kun je dan 's morgens n谩 hoog water, met afgaand tij, vertrekken en v贸贸r het volgende hoog water met opkomend water ergens v贸贸r het donker binnenlopen. En naar het westen reizend blijft dat voorlopig ook zo.

Vanaf Helgoland vertrekken we vroeg, om 6 uur, nog net in het donker, maar wel met het ochtendgloren dat in het oosten al zichtbaar is. In een uurtje tijd wordt het helemaal licht en komt de zon op. Heel mooi, maar het is z贸 voorbij. Op weg naar Norderney. ZO 3 脿 4 Bft.

Het grote scheepsverkeer in de Duitse bocht stelt niet veel voor (de meeste schepen die we zien, liggen voor anker). Maar er is er toch 茅茅n vrachtschip dat ons oproept om te zeggen dat hij ons 'astern' (achterlangs) zal passeren. Zo hoort het ook, want we zeilen net buiten het verkeersscheidingsstelsel, maar toch...als klein zeilbootje voel je je even heel groot!

Na een uur of drie varen stelt Aad de vraag: " Waarom gaan we eigenlijk naar Norderney, daar ben ik al twee keer geweest, kunnen we niet naar Juist?" Goed idee en het kan, met het opkomende tij kunnen we mooi Norderney voorbij, over het wad doorvaren en op tijd binnenlopen op Juist. De haven ligt buitendijks, is ca 1,70 diep bij hoog water, maar valt vervolgens helemaal droog. Daar liggen we weer in de mud.

Juist is 茅茅n groot kurort; er is bijna geen huis, dat ni茅t Ferienwohnung is. Het bijzondere van dit waddeneiland is, dat alles er met paard en wagen vervoerd wordt. Er rijden geen auto's. Het lijkt wel de vorige eeuw! Uiteraard fietsen we het hele eiland weer over.

Het vertrek uit Juist gaat over het wad en moet liefst voor hoog water, maar dan is het nog pikkedonker; eerder dan half zeven (= 2 uur na hoog water) kunnen we de prikken en -onverlichte- boeien niet zien. In de haven raken we twee keer de grond en natuurlijk komt net de veerboot binnenlopen, die we eerst langs moeten laten gaan. De diepgang is verder geen probleem, maar je mag geen foutje maken want de geul is maar 3 m smal. De prikken zien we net op tijd en na een half uurtje is het al weer licht. Het is mooi zo vroeg in de ochtend op het wad. We zien steeds hele wolken vogels overtrekken

Een mooie zeiltocht naar Schier is het, geen oostenwind, maar wel bezeild en kruisend gaan we tussen Schiermonnikoog en Ameland door. We zijn er anderhalf uur voor hoog water, met 1 mtr diepgang lopen we langzaam varend binnen. Aad is er nooit eerder geweest, ik zo' n 40 jaar geleden. 's Avonds meteen het dorp verkennen (herkennen) en een kopje koffie bij v.d. Werf (h茅t -tevens oudste- restaurant/hotel van Schier), niet echt een mooi terras op de stoep, maar binnen is het authentiek en eenvoudig, zonder electronica, wat rust uitstraalt. De koffie kost er 80 eurocent, ja je leest het goed! Laten we hier morgen uit eten gaan!

De haven valt bijna de hele dag droog want laag-water is midden op de dag, je kunt dus niet wegvaren en er is dus veel tijd om op het land te besteden. Wat een mooi dorp, de huizen aan de Langestreek staan in rechte lijn oost-west, met aan de voorkant een tuintje en een hele strook gras/openbaar groen; en aan de achterkant een klein plaatsje, dan een achterpad en daarchter nog een hele diepe tuin.

En wat een mooi eiland, prachtige duinen met schelpenfietspaadjes, wat zo leuk knispert onder je banden. Het 4-gangen zondagmenu bij vd Werf is lekker en zeer betaalbaar en de obers, netjes in het pak, maken er een hele poppenkast van, want in het begin hebben ze eigenlijk niets te doen, maar lopen wel steeds rondjes door de grote eetzaal. De meevallende rekening vermeldt dat prins Bernhard er vele malen was; in de eetzaal hangt een plaquette met andere BN-gasten

Via de ondiepe Geul van Brakzand steken we met hoogwater over naar Lauwersoog. Daarvandaan maken we een fietstochtje door de Marnewaard om daarna een meerplekje aan een eiland in het Lauwersmeer te zoeken. Het is wel een mooi natuurgebied, maar eigenlijk een groot Reeuwijk, voor ons niet zo spannend; de aanlegplek minder fraai dan bv die in de Grevelingen of Veerse Meer. We gaan Zoutkamp wel bekijken, want of we hier terugkomen is de vraag, dus even half uurtje heen 猫n weer varen. Nog duidelijk te zien een fotogeniek oud zeehaventje met hoge sluizen (1969 werd Lauwerszee Lauwersmeer) .

Een afspraak met een monteur (voor een tijdelijke afkoppeling van de lekke boiler) in de museumhaven van Lauwersoog mislukt (bij het aanleggen een fender verspeeld: pang!) en in de buitenhaven komt hij pas na zessen opdagen; dan kan hij niks meer doen omdat er dan geen onderdelen meer te krijgen zijn. Dan maar verder met het kampeertankje.

We gaan -gratis- bij de wachtsteiger van de sluis liggen voor de nacht en vertrekken de volgende morgen opnieuw vroeg : 7.30. We gaan weer naar buiten en over zee naar Vlieland. De eerste helft van de tocht kunnen we zeilen, het is schitterend zomerweer en warm: de tweede helft valt de wind weg en zetten we uiteindelijk de motor bij. Wat zijn Ameland en Terschelling lang....om langs te varen met weinig wind! Gelukkig bereiken we -met wat afsnijden- het Stortemelk ( tussen Terschelling en Vlieland) wel later dan we gedacht hadden, maar op tijd om ruim een uur voor HW Vlieland binnen te lopen. Het is er druk. Heel veel 2- en 3-master bruine vloot aken met scholieren (die de volgende morgen al vroeg vertrekken). Daarna is het heel rustig en relaxed in de haven

Op Vlieland hetzelfde gevoel als Schiermonnikoog. We hebben echt schitterende waddeneilanden. Het dorp, de duinen, de zee, het wad met eb en vloed. Hier gefietst, de vuurtoren bezocht, gerend en in zee gezwommen. We blijven drie nachten, de weersvoorspellingen zijn wat ongewis om buiten ten anker te gaan. En niet onbelangrijk: het zit Aad maar niet lekker, dat hij de boiler zelf niet zou kunnen afkoppelen, dus hij gaat aan de slag; leent sleutels van de haven meester, koopt de benodigde koppelstukjes bij de loodgieter en jawel: we hebben na 2 weken weer stromend -koud- water aan boord!!

Morgen het laatste stukje Waddenzee naar Kornwerderzand, recht over de plaat!

[ Helgoland-Juist 51 nM, Juist-Schiermonnikoog 50 nM, Schiermonnikoog - Lauwersmeer 11 nM, Lauwersmeer via Zoutkamp naar sluis Lauwersoog 13 nM, Lauwersoog - Vlieland 59 nM]

(Dit verhaal is op onze tablet gemaakt, even wennen. Voor het plaatsen van foto's moet ik misschien nog wat puzzelen, kan dus zijn dat je die pas later ziet.)