SY-Freedom-naar-Noorwegen.reismee.nl

13 oktober - Delft --- Tot besluit

Wat een mooie reis, met supermooie bestemmingen. De toppers? Ach, dat waren er zoveel…… Al die verschillende landen, de vele wadden-, rots- en scheren-eilanden, diepe en ondiepe wateren, de prachtige havengezichten en dorpjes en stadjes. De luchten erboven, van opkomende- en ondergaande zon. De prachtige wandel-en fietstochten, na het bruisende watergeweld achter je anker genieten van de stilte van een natuurlijke baai. Het zó op eigen kiel vrij reizen, de reis zelf, niet het doel; dat je dat met z’n tweeën klaart; in het kleine schuilt het grootste genot.
Als je zo lang onderweg bent onstaat er een way-of-life aan boord, met een steeds betere verhouding tussen varen - rust - aan de wal dingen zien en doen. Vooral die rust is belangrijk, want het varen op zich is best inspannend en ook de voorbereiding van elke route vraagt de nodige tijd en aandacht. Minimaal twee nachten op één plek blijven vinden we wel een voorwaarde; soms is het wel handig om een paar dagen door te varen, laat het dan korte dagen zijn; lange dagen achter elkaar varen vragen om daarna meerdere dagen rust te nemen; dat hebben we lang niet altijd gedaan. Langzamerhand ontdekken we het ritme dat bij ons past.

Veel laat zich ook met enige verbeelding samenvatten in statistieken:

• 106 dagen onderweg geweest, waarvan 64 vaardagen
  • 42 dagen niet gevaren; waarvan 10 dagen verwaaid, 3 dagen vanwege reparatie en 7 dagen autotrip (eigenlijk ook verwaaidagen); de overige waren excursie- en ‘rust’dagen.
  • Op 64 plekken overnacht, waarvan 22 (kleine) eilandhavens, 8 dagen geankerd en 3 aan moorings en 4 x in natuurhaven/remmingwerk gelegen
  • Slechts twee havens twee keer bezocht: Helgoland en Amsterdam
  • Havengelden totaal € 1314,-. De duurste € 29 (Laesø ; een groot verschil met vorig jaar: Plymouth €68), de goedkoopste €12 (Nordby en Tønningen)
  • 1703 nM afgelegd, dat is gemiddeld 27 nM per vaardag; in 345 vaaruren (gem. snelheid 4,9 kts/uur), waarvan 145 uur zeilend en 200 motorsailend of op de motor. Tussen de scheren van Noorwegen en Zweden weinig gezeild, op de langere (zee) trajecten juist veel gezeild.
  • 10 x diesel getankt; 293 ltr verbruikt, gemiddeld 1,5 ltr per motor uur (3 ltr/nM).
  • 17 x H2O getankt; 80 x met elektra, 26 x zonder elektra overnacht
  • Vroegste vertrektijd 04.30 uur (van Rømø en Faenø), laatste aankomsttijd 22.00 uur (Scheveningen-Amsterdam); de langste tocht, tevens enige keer ’s-nachts: Thyboron-Mandal 15 uur; de kortste 1 uur, diverse keren gedaan naar een ankerplekje
  • 40 dagen zon, 23 x zon/bewolkt, 16 bewolkt, 24 x met regen en 3 dagen (Harlingen, Bergen en Hardangerford) de hele dag bakken! met regen
  • Barometer 88 x >1000 Hp en 18 x < 1000 Hp
  • 45 dagen met windkracht 5 of meer, waarvan 21 niet gevaren (incl. de 10 echte verwaaidagen);
  • Gevaren met max. 24 knopen wind en vlagen tot 40 knopen, min 2-3 knopen wind, gemiddeld 10 – 15 knopen
  • Het logboek vermeldt 11 x een mankement (oa. uitgeputte accu’s, defecte ProFurl en lekke boiler) en 9 reparaties. We hebben 1 x een kleine schade (fender/scepter) en hebben 1 x met zwaard iets geraakt, nota bene in de Ringvaart
  • Verder zagen we 6 x water in de bilge (en 2 x bier…), hadden we 5 x een alarmmelding op de I70, 8 x een storing, 2x een reset van de kaartplotter
  • We wisselden slechts 2 x van voorzeil (we voeren het meest met de high aspect 110%), we maakten de boot 4 x grondig schoon en kwamen op 13 verbeterideeën om komende winter uit te voeren.

We fantaseren al weer over een volgende reis!

DIRK

GR
AAN HENRIETTE
DIRK

H de Vries

Bewondering voor en genoten van de perfectionistische statistische vastlegging van de hoofdzakelijk Scandinavische zomerzeereis.
Denk ook nuttig ter voorbereiding van een volgende reis?
Groeten. Vader de Vries

H de Vries

Mijn commentaar van 17 Oct, 13:56 lijkt onbedoeld wel een taallesje te zijn.