SY-Freedom-naar-Noorwegen.reismee.nl

6 - 12 juli Nordby - Mandal

Inderdaad, vrijdag (8/7) kunnen we verder. Verschillende mensen van de zeilclub in Nordby denken mee, alleen denken ze niet allemaal hetzelfde. De havenmeesster zegt: twee uur na hoog water vertrekken; wij denken, laten we iets eerder gaan dan hebben we geen wind tegen tij, een ander raadt aan zeker twee uur voor HW te vertrekken omdat op zee de stroom dan al naar het noorden loopt. DMI internet weerkaartjes bevestigen dat. En zo vertrekken we uiteindelijk vroeg in de ochtend, eerst met wat tij tegen, om bij het Horns rif de stroom lekker mee te krijgen. De tocht verloopt voorspoedig, maar de wind valt halverwege weg, dus dat betekent helaas motorsailen; het laatste stuk komt de wind weer terug, mét regen! Het binnenvaren van HvideSande (wit zand / white sand) valt reuze mee ondanks dat het al weer stevig waait. Het is een werkhaven, met twee steigertjes voor zeilers; maar goed, we liggen er beschermd. De havenmeester is nergens te vinden. En in het dorp is ook niet veel. We gaan de volgende morgen maar door. Wéér heel vroeg omdezelfde reden: eerst met tij en wind tegen door de branding om daarna het tij ( ook al is het niet veel) mee te hebben. Met stevige wind en deining van de westenwind de haven uit, en in één streep naar Thyboron. Wind west tot zuidwest 4 a 5 bft.

In Thyboron komen we op een mooie plek te liggen, vlakbij het havenkantoor met de boeg tegen de steiger en achter twee hele lange lijnen aan palen; is even lastig/wennen, want we zijn verwend met altijd drijvende steigers. Nu moeten we opletten of de lijnen wel lang genoeg zijn voor laag water. Een klein wandelingetje s'avonds maakt duidelijk dat er in Thyboron niets te beleven is. Behalve een indrukwekkend monument voor schepen en duizenden (!) mannen die in de eerste wereldoorlog voor de rede van Thyboron gezonken/omgekomen zijn: voor elk schip een grote vertikaal opgestelde steen met daarnaast mensfiguren, en dat in de duinen

Het is zaterdagavond en we worden verrast door een bandje in het cafe precies naast de steiger waar wij liggen. Maar slapen doen we toch wel na zo' n pittige zeiltocht

Op de weerberichten hadden we eerder gezien dat we pas dinsdag zouden kunnen oversteken naar Noorwegen, maar bij het opstaan zondagochtend is dat beeld ineens veranderd. Maandagmiddag gaat het bij Mandal hard waaien, dat zouden we vóór moeten zijn. Dus: vanavond vertrekken en de nacht doorzeilen. Snel nog boodschappen doen, een was draaien en eten klaarmaken voor s'avonds en de nacht.

De wind is de hele tocht precies zoals voorspeld, een relaxte 3 tot 4 bft uit West tot Zuidwest en het grootste deel ook nog 1 knoop stroom mee. De voorspelde regen komt alleen in de vorm van motregen. We hebben om de beurt gestuurd en een beetje geslapen. Eerst vind ik het wel een beetje eng in mijn eentje, in de schemering, met al die schepen om ons heen (op weg naar Hanstholm). Maar al snel blijkt het allemaal vanzelf goed te gaan, zowel op AIS als met eigen ogen is dat goed te zien. In mijn tweede wacht, als het al donker is, krijg ik gezelschap van een licht dat beweegt: wat zou dat zijn, komt het naar me toe af juist niet, ik zie geen groen of rood. Uiteindelijk blijkt het een visser te zijn die als maar heen en weer vaart. Eigenlijk dus goed gezelschap!

Het is een prachtige tocht. In de morgen valt de wind een beetje weg. Voor de kust van Noorwegen kruisen we de MSC Musica, een giga cruiseschip: 300 mtr lang, 32 breed met 13 dekken. Hij geeft ons netjes de voorrang, die hij ons als zeilend scheepje van 10 mtr hoort te geven en gaat achter ons langs. Dat geeft toch een bijzonder gevoel!

Binnen de geplande tijd en voor ons voor het eerst zo tussen de rotsen door varend, komen we om 10.15 aan in Mandal. Noorwegen is echt anders. Bergen rondom. Hier hebben we pas het gevoel in het buitenland te zijn aangekomen, in het ' beloofde -vakantie-land'.

We hopen Marja en Gerrit op de Low Land Lady nog te ontmoeten op hun terugreis. Zij zijn nu in Stavanger, maar wij twijfelen of we wel die kant op moeten gaan; de komende tijd blijft het instabiel weer, met harde westen wind en flinke deining. Is dit het moment voor een korte break met gehuurde auto over land? We gaan het uitzoeken

[Nordby - Hvide Sande 53 nM, Hvide Sande - Thyboron 49 nM, Thyboron - Mandal 83 nM ]

Nelke van Rijn

Ik heb jullie verhalen gelezen en vind het best stoer wat jullie doen. Leuk om te blijven volgen.
Wij zijn inmiddels weer thuis wat ook weer heerlijk is.
Ik wens jullie een goede reis!!

Groetjes, Nelke

Dirk

Hallo Aad en Henriette
Weer een mooi verhaal
Vind het heeel leuk te lezen
Vooral van die mensen in de oorlog die stenen
Bijzonder hoor en dat giga schip en jullie maar 10 meter
Zal een bijzonder gezicht zijn geweest nog foto's ??
Verder zal het inderdaad schitterend geweest zijn Noorwegen in te varen
Ik reageerd laat op het park is zo waardeloos ik moet elke keer weer inloggen dus nu maar hier op de wbs
We hebben een fijn weekend gehadeindelijk ens een keer buiten kunnen zitten de tuinhaard aan gezellig hoor
Ook hebben ze ons een nieuwe plek aan gewezen dat vinden we wel wat echt een privé stukje in het bos zo lijkt het er op
Marion wil eerst nog wat op papier hebben de dingen die ze toen toegezegd hebben de fiets schuurtje is er nog steeds niet dus dat willen we als we de chalet gaan verhuizen gelijk in orde hebben ook de tuin die er nu ligt gaat op hun kosten over allemaal dingen die wel gaan gebeuren maar toch op papier willen hebben
Met wederzijds foto's van de chalet hoe hij er ongeschonden bij staat en dat dat ook zo blijft is toegegezegd lijkt me een hele onder neming gisteren was neef Wim op visite die zit op zo'n kraan nee hoor Dirk daar hoef je geen zorgen over maken de chalet staat op ijzeren balken strop er onderdoor verbinden met de evenaar en tillen hem zo op zonder dat er binnen wat gebeurt
Maar altijd foto's maken het blijft mensen werk er kan wat vallen of stuk gaan maar voor hun is het routine werk
Wanneer het gaat gebeuren weet ik niet zal niet zolang meer duren denk ik in het belang van hun zelf
Vorige week zijn we gevraagd of we willen mee werken om op de tv te komen

Jaaa natuurlijk lijk ons dat wat
In augustus de opname uit zending houden we jullie wel op te hoogte zal wel eind seizoen wezen
Maar lijkt ons wel leuk
Zaterdag is Arne op visite geweest was erg gezellig op het werk gaat het goed hij was erg spraakzaam vond ik erg fijn
Hij was op de fiets uit Apeldoorn via de hogeveluwe was een aanrader zij hij
Hij had herten en zwijnen gezien mooi hoor
Hij wilde niet blijven slapen is na het uit eten op het park weer op de fiets vertrokken richting Apeldoorn zo
Nu gaat ik stoppen nog een hele fijne vakantie Aad en heriette en
Behouden vaart????????
Bedankt
Gr Dirk
Marion is nu in Roermond

marion

wat kan ik nu aan het verhaal vanDirk toevoegen. erg leuk om te lezen, we leven echt mee op deze manier. We snakken naar foto`s!!

hier alles ok, erg warm, maar intens genieten van ons chalet, alles is nu klaar