SY-Freedom-naar-Noorwegen.reismee.nl

i29 juni - 5juli Sylt - Rømø - Fanø

29 juni - 5juli Sylt - Rømø - Fanø

Drie waddeneilanden.

We zijn bij het Sylttief naar binnen gegaan, omdat de weersvoorspelling niet zo goed is voor de komende dagen. Het volgende eiland is dan ook met slechter weer over het wad te bereiken, dus twee in een klap.
Het is me een haventje, List! Aan de wal niets van een aardig dorp te bekennen, alles lijkt op vakantieverblijven; aan de haven peperdure restaurantjes en een plein met winkels (vooral kleding, geen levensmiddelen). De havenmeester is er niet, geen open internet te bekennen; en bij een van de cafés die een sterke wifi lijkt te hebben, maken we de fout eerst koffie te bestellen en daarna naar de wificode te vragen: die is privé…..Dat internet hebben we niet alleen voor weersvoorspellingen nodig, maar ook voor een probleem met de plotter, want Aad ontdekte dat de plotterkaart niet meer alle gegevens, tonnen, bakens, etc, toont. En dat als je inzoomt van alles verdwijnt. Dat kan niet goed zijn.

s-Nachts worden we verrast met harde wind en flinke deining ín de haven. Alle boten dansen op het water. Masten naar links en rechts. Om ’s-Morgens vijf 5 uur staan we in de regen extra lijnen uit te leggen, en de volgende ochtend voegen we daar nog de rekveren aan toe die de schokken beter opvangen.

Het waait flink, maar een fietstochtje is best te doen. De duinen op de kop van Sylt zijn heel mooi, hoog en groen begroeid, met af en toe een kale zandduin ertussen. Langs de jeugdherberg trouwens, waar we internet vinden om het vorige verhaal weg te sturen en een paar hulpvragen over de plotter aan Navionics. Helaas heeft de enige vergelijkbare/aanwezige zeezeiler in de haven een ander systeem, waardoor we met zijn plotter geen test kunnen doen.

De derde dag besluiten we maar naar Havneby te gaan, volgens de almanac een haven met meer voorzieningen: ons geluk daar beproeven. Een tochtje van 7 nM , waar we zeilend tegen de stroom in meer dan twee uur over doen; we hebben de tijd.

De ontvangst in Havneby op Rømø is totaal anders. Grote ruime haven, bedrijven op de wal (vis- en windparken-gerelateerd), een havenmeester die na een telefoontje binnen 10 minuten komt aanfietsen, ons hartelijk welkom heet in zijn club (die overigens wel aan ‘t uitsterven is, bijna alleen bejaarde leden) en die meteen voor ons de nederlandse vlag hijst!! Internet is er bij hotel KRO en de was kunnen we bij hotel RIM doen, dat is nog eens service! Meteen maar naar KRO, waar we van harte welkom zijn in het internet-hoekje. Aad update de zeekaart , terwijl we ook maar wat blijven eten daar, en met succes, de plotter laat ’s-avonds weer alles zien. Pff.. probleem opgelost! Wat zijn Denen aardige vriendelijke relaxte mensen, zonder poeha.

Ook op Rømø fietsen we, op geleende van de zeilclub en toen één ervan de eerste dag een lekke band kreeg, stond er de volgende dag een andere voor ons klaar. Het hele eiland rond: niet zo hoge, wel ruige duinen met bos. En heel veel vakantiehuisjes, vooral mooie boshuisjes.

Nu het weer: het blijft maar instabiel weer, vele lage drukgebieden met buienfronten en wind, waarna weer een dag iets rustiger met zon. Hoe en wanneer komen we hier het beste weer weg? Bij de KRO kwamen we al een Nederlander tegen die voor een boorplatform werkt en ons liet zien met welke weersite ze daar werken. Een professionele weersite waar we nu ook gebruik van kunnen maken! Bovendien liggen er verschillende tenders in de haven (zij brengen onderhoudspersoneel naar de windmolens op zee). Die boten wachten ook op beter weer en geven ons graag een uitdraai van de voorspellingen.

En zo komen we voor de keuze maandag verder varen met misschien een beetje veel wind om het zeegat mee uit te varen of dinsdag met weinig wind en veel regen. Het wordt dus maandag. Half vijf varen we uit. Dolfijn voor de haven! En inderdaad met wind tegen tij is het wel wat heftig, maar de boot doet het prima; eenmaal buiten kunnen we ruimer varen en schieten we lekker op. Van verre zien we de industrie van Esbjerg liggen en met half tij varen we de haven van Nordby binnen. Zeehonden op het wad! Zwaard half op, zwaard nog verder op… er staat niet veel water 1.10m ? Eenmaal aan de steiger vertelt de havenmeester dat deze haven met eb vrijwel geheel droog valt (hè, in de Reeds staat 1.80 diep?). Sinds een paar jaar mogen ze hier niet meer uitbaggeren, vandaar. We liggen op een mooie vlakke bodem, dus niets aan de hand.
Nordby is het eerste mooie dorp dat we tegen komen, boerderij-achtige huizen, rietgedekt, een een bloemenpracht van vele rozen, stokrozen en hortensia’s voor de mooi geschilderde deuren. Ook Sønderho in het zuiden is zo’n mooi dorp. De huizen staan allemaal in het verlengde van elkaar, west-oost gericht, net Marken of Staphorst. Op dit laatste waddeneiland wederom een mooie fietstocht gemaakt. En een regendag in Esbjerg; geen mooie stad. Straks in Noorwegen zal van fietsen weinig terecht komen.

We hebben nog drie zeilbare dagen nodig om in Noorwegen aan te komen, maar wanneer die dagen er zullen zijn….tja dat is nog even de vraag. Misschien dat we vrijdag de 8e verder kunnen.

[List op Sylt – Havneby op 7 nM en Havneby – Nordby op Fanø 41 nM : 3e week slechts 48 nM opgeschoten, maar met een gepland gemiddelde van 125 nM per week, zitten we wel op schema.wk1 206 + wk2 169 + wk3 48 = 424 nM(: 3 = 141) ]

Gerrit Verweij

Hoi Aad en Henriëtte, Leuke verhalen. Ik moest hard lachen om het verhaal over de Maasmond. Jullie maken weer andere dingen mee dan wij. Jullie hebben op het wad mooi kunnen profiteren van jullie ophaalbare kiel. Dat relaxte van de Denen zul je in Noorwegen nog sterker ervaren.
Hartelijke groet, Gerrit