SY-Freedom-naar-Noorwegen.reismee.nl

15 – 21 juni Burghsluis - Terschelling

Hallo allemaal, hier komt ons reisverslag. Ik maak voor het eerst een reisblog en ben benieuwd hoe het bevalt. Hopelijk lukt het regelmatig een verhaaltje en af en toe ook wat foto’s te plaatsen.

Omdat we in het voorjaar nog bijna niet gevaren hebben, is het eerst nog wat onwennig, en het kost even tijd om alles weer op z’n eigen vaste plek te krijgen. Maar we vertrekken 15 juni s-morgens 8.20 uur met een lekker windje 3 bft, op naar Roompotsluis en de Noordzee.
De zee is onrustig van de vorige dag, de wind nauwelijks genoeg. Bij de maasvlakte gaat de motor er bij, de wind neemt af. Op zo’n oversteek over de Maasmond maak je altijd wat mee; dit keer de Maascontrol die ons vraagt een groot schip voor te laten gaan, waarop de kapitein van het schip meteen laat weten, dat dat niet hoeft, hij kan best achter ons langs. Fijn toch die AIS waarop wij alles goed zien aankomen (en anderen ons!), en de marifoon om te kunnen overleggen. We varen door tot Scheveningen, waar we rond 8 uur aankomen .
De volgende dag vaart Ido als opstapper mee. Met mooi zonnig weer, ZW 3 en stroom mee zeilen we naar IJmuiden. Het gaat niet echt hard, maar we hebben de tijd. Er is te weinig wind om Den Helder te kunnen bereiken, dus de bestemming wordt Amsterdam. Omdat de Velsertunnel wordt gerestaureerd, wordt de jachtensluis in IJmuiden rond de spits niet bediend, hetgeen betekent dat we een uur moeten wachten. We gebruiken de tijd om snel te eten; om zeven uur door de sluis en dan nog twee uur varen naar Amsterdam. Er hangt al een hele poos een zwarte lucht ten zuiden van het Noordzeekanaal, pas in Amsterdam krijgen wij een klein beetje regen. En de stad is prachtig met het Eye, het station, en de vernieuwde ADAM-toren aan het IJ. Vanuit de Sixhaven prachtig zicht daarop. Met pontje overgestoken en Ido na een afwisselende en gezellige dag naar de trein gebracht.
Intussen hebben we een paar probleempjes op ons lijstje: er staat al een paar keer zout water in de bilge, maar we begrijpen nog niet waar het vandaan komt en de plotter en stuurautomaat instellingen kloppen nog niet. Voor we het tij-loze water afgaan moeten we kalibreren.
We blijven een zonnig dagje in Amsterdam. Kopen op de valreep nog een e-reader en gaan Mathilde en Gwen in Diemen feliciteren met hun behaalde eindexamendiploma’s.
De tocht over het IJsselmeer begint met fraai zeilweer, maar na Enkhuizen draait de wind naar NW (zoals voorspeld) en wordt zelfs 5 à 6 Beaufort (niet voorspeld); het wordt dus een pittig zeiltochtje, we moeten nog twee slagen maken voor we Makkum bereiken. Onderweg, op één oor zeilend, zien we weer water klotsen in de boot, het is niet echt veel en het komt uit een dieper punt dan waar de bilgepomp werkt, lijkt het.
Na alle slangen en afsluiters voor en na het varen op watersporen te hebben gecontroleerd moet de conclusie zijn dat het oud lekwater is ( van reparaties in het voorjaar). We dweilen en pompen het zo goed mogelijk weg. Rest nog de instellingen en kalibratie die we bij de Lorentzsluizen prachtig kunnen doen op bijna rimpelloos water. Op weg naar Harlingen zien we twee zeehonden lekker liggen zonnen op de drooggevallen plaat.
Dan volgt een verwaaidag met bakken water uit de hemel en veel wind, maar in de Noorderhaven van Harlingen liggen we goed beschut. Doen wat boodschapjes en zien Wiesje en (neef) Gert Jan.
Vandaag , dinsdag 21 /6, naar Terschelling, prachtige tocht met tij mee, zon en veel tijd om rond te kijken. En nu zien of en hoe we de tocht over zee richting Helgoland kunnen beginnen.

[Burghsluis – Scheveningen 58 nM, Scheveningen – Amsterdam 30 nM, Amsterdam Makkum 50 nM,
Makkum- Harlingen 12 nM, Harlingen terschelling 19 nM. 1e week 169 nM.]

Voor de Maasvlakte een zeehond gezien!

MARION

HOI AAD EN HENRIETTE, WAT GEWELDIG OM DIT TE LEZEN, ZO BELEVEN WE HET ECHT MEE. BLIJF ZO DOORGAAN. OP DIE ANDERE SITE KAN IK JULLIE BOOT ECHT ZIEN OP DE KAART, HEEL ERG LEUK. GROETJES, VANUIT EEN STIKHEET ROERMOND, HET ROMMELT, ZAL WEL ONWEER KOMEN, REGEN........HEERLIJK!!